Veelgestelde vragen
De Voetgangerszone
-
In principe is de voetgangerszone autovrij. Er gelden echter bepaalde uitzonderingen:
Permanente toegang: met een elektronische badge om de terminal te bedienen en/of een pasje (te plaatsen op de voorruit)
Tijdelijke toegang: met een code en/of een pas (numerieke code die op de terminal moet worden ingegeven wordenom deze te activeren)
-
Laden en lossen van voertuigen Indien aangegeven, mogen voertuigen die moeten laden of lossen dit doen tussen 4 en 11 uur.
Fietsers Indien aangegeven en mits stapvoets.
Taxi's Taxi's zijn toegelaten in de voetgangerszone: indien de signalisatie dit aangeeft, zijn taxi's toegelaten die een specifieke bestemming hebben binnen de voetgangerszone om passagiers op te pikken of af te zetten (mits het bekomen van een code die om de twee jaar wordt afgeleverd door de dienst Burgerzaken-Circulatie). Voor in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gevestigde taxi's worden de codes doorgegeven via de externe site van de Gewestelijke Directie Taxi.
Voertuigen met voorrang (ambulances, brandweer- en politievoertuigen, enz.) als bedoeld in artikel 37 van de wegcode, uitgerust met blauwe zwaailichten en geluidsalarmen
Voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van het voetgangersgebied en voertuigen voor het ophalen van afval
Openbaar vervoer
-
Permanente toegang
Gebruikers van een openbare parkeerplaats of een particuliere garage moeten een door de dienst Burgerzaken-Circulatie afgegeven pas en/of elektronische badge hebben - maximaal 2 passen en/of badges per parkeerplaats.
Te verstrekken documenten: identiteitskaart, inschrijvingsbewijs en bewijs van eigendom of huur van de garage.Voertuigen van handelsondernemingen waarvan de hoofdzetel zich in het voetgangersgebied bevindt en waarvan de hoofdactiviteit bestaat uit leveringen, mits het verkrijgen van een badge en/of pas afgegeven door de dienst Burgerzaken - Verkeer.
Te verstrekken documenten: identiteitskaart, inschrijvingsbewijs, attest van de Carrefour-bank met vermelding van de hoofdactiviteit van het bedrijf en een document met de vestigingsplaats van het bedrijf.
Voor paardenkoetsen is een pas en/of een elektronische badge vereist die door het departement Burgerzaken en Verkeer wordt afgegeven.Te verstrekkendocumenten: identiteitskaart en vergunning van het Collège - Cellule Commerce.Door het College erkende fietstaxi's, mits een pasje en/of elektronische badge van de dienst Burgerzaken en Verkeer.
Vereiste documenten: identiteitskaart en toestemming van het College.
Bestuurders van voertuigen die gebruikt worden voor medische of thuiszorgactiviteiten en die over een INAMI-code beschikken, kunnen een pas en/of een elektronische badge krijgen die door de dienst Burgerzaken - Verkeer wordt afgegeven.Te verstrekkendocumenten: identiteitskaart, kentekenbewijs en INAMI-registratiebewijs.Personen met beperkte mobiliteit en senioren van meer dan 65 jaar die in het voetgangersgebied wonen, op voorwaarde dat zij een pasje en/of badge krijgen van de dienst Burgerzaken - Verkeer.
Vereiste documenten: identiteitskaart, kentekenbewijs en eventueel gehandicaptenattest.Tuinders en ambulante handelaars die een periodieke of permanente activiteit uitoefenen in de voetgangerszone en die van de dienst Handel van de stad Brussel voorafgaande toestemming hebben gekregen om de openbare ruimte in te nemen in ruil voor een door de dienst Burgerzaken - Verkeer uitgereikte kaart en/of elektronische badge.
Te verstrekken documenten: identiteitskaart, inschrijvingskaart en attest van de dienst Handel.
Tijdelijke toegang
Klanten die gebruik maken een parkeerplaats of garage die toegewezen is aan een inrichting. Inrichtingen die hun klanten een garage of parkeerplaats binnen de voetgangerszone ter beschikking stellen in ruil voor een door de dienst Burgerzaken - Verkeer afgegeven 24-uurskaart en/of code.
Vereiste documenten: identiteitskaart, bedrijfsstatuten en bewijs van eigendom of huur van de garage.Personen die op het stadhuis trouwen, met inbegrip van door paarden getrokken voertuigen, mits zij een door de dienst Burgerzaken - Eenheid Huwelijken afgegeven pas hebben.
Te verstrekken documenten: identiteitskaart en huwelijksaankondiging. Let op! De eenheid Trouwen geeft alleen passen af voor toegang tot de Grote Markt.Bestuurders van lijkwagens moeten een code en een pas krijgen van het departement Burgerzaken - eenheid Overlijdensverklaring. Te verstrekken documenten: identiteitskaart en verklaring van overlijden.
Bestuurders van voertuigen op een door het college goedgekeurd evenement, mits zij beschikken over een door de dienst Burgerzaken - Verkeer afgegeven code en/of pas.
Te verstrekken documenten: toestemming van het College - eenheid evenementenBestuurders van verhuisvoertuigen moeten een code en/of pas hebben die door de dienst Burgerzaken - Verkeer wordt afgegeven.
Vereiste documenten: identiteitskaart en kentekenbewijs.Voertuigen die werkzaamheden uitvoeren in het voetgangersgebied moeten beschikken over een code en/of pas afgegeven door de dienst Burgerzaken - Verkeer.
Te verstrekken documenten: bewijsstukken van de politie, de dienst Stadsontwikkeling of de dienst Openbare en Groene Ruimte, afhankelijk van de aard van de werkzaamheden.Staatsbezoekers, veiligheidspersoneel, dringende en uitzonderlijke gevallen, mits een code van de verkeerspolitie.
Gevallen die hierboven niet zijn vermeld, maar waarvoor toegang tot het voetgangersgebied vereist is, moeten specifiek worden goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen van de Stad Brussel.
-
Geldigheid: passen zijn geldig voor een hernieuwbare periode van 2 jaar voor mensen met permanente toegang en voor een variabele periode voor mensen met tijdelijke toegang.
Prijzen: de passen zijn gratis. In geval van verlies of diefstal wordt voor duplicaatpassen 10 euro in rekening gebracht.
Elektronische badges worden verstrekt tegen betaling van een borgsom van 50 euro, die in geval van diefstal of verlies niet wordt terugbetaald.
-
Tijdelijke toegang
In het geval van een tijdelijke toegangspas (voor verhuizingen, bouwwerkzaamheden of evenementen) moet de aanvraag 72 uur van tevoren worden ingediend:
Per post:
demenagement.pietonnier@brucity.be
evenement.pietonnier@brucity.be
travaux.pietonnier@brucity.be
Aan de balie:
Toegang tot het voetgangersgebied
Administratief Centrum Brucity Hallenstraat 4, 1000 Brussel 02 279 32 70 zonepietonne.dem@brucity.beAndere toegangspassen
Per post:
zonepietonne.dem@brucity.be
Aan de balie:
Administratief Centrum Brucity Hallenstraat 4, 1000 Brussel 02 279 32 70 zonepietonne.dem@brucity.beUitzonderlijke en dringende toegang
Tijdelijke toegangspas voor voetgangerszone
Charbonstraat 30, 1000 Brussel 02 279 77 11Andere contacten
Brusselse mobiliteit
0800 94 001
Afdeling burgerlijke stand: huwelijken en wettelijk samenwonen
Hallenstraat 4, 1000 Brussel 02 279 34 40 mariages-huwelijken@brucity.beOverlijdensdienst
Brucity Administratief Centrum
Hallenstraat 4, 1000 Brussel 02 279 34 20 deces@brucity.beCel Evenementen
Administratief Centrum Brucity Hallenstraat 4, 1000 Brussel 02 279 50 42 events@brucity.be